ANNÉES-LUMIÈRE (1992-1993)

to Daniel BARENBOIM and Alain PROST - Editions Salabert
large orchestra - duration : 19’
4(4pic).4(engl.horn).4(DBcl).4(DBn)-6.4.4(Btrb).1,
saxS(Snino,Bar),5perc, 1pno(cel), strgs(16.14.12.10.8)
commissioned by French State for the Orchestre de Paris
premiere : September 29th, 1993, France, Paris, Salle Pleyel
Orchestre de Paris, Michel TABACHNIK (conductor)

 

Programme note

The work is a long reverie about the Universe. Its general form is divided in five main parts connected without discontinuity :
1) Danse de l'Univers is the field of an in-depth harmonic work with notably an attempt to create a curved space.
2) Spirales d'astéroïdes confronts the first part harmonic masses with the emergence of three long rhythmic phrases, each with its own autonomy.
3) Cristal de galaxie proposes a melodic counterpoint with three soloist voices (clarinet, sop. saxophone and horn) played by the orchestra's musicians.
4) Gravitation composed of for sections, plays on the perception of time, with phenomena of dynamic precipitation (orchestra's dip), of attraction by gravitation then harmonic collapse (towards the eye of the galaxy). In the middle of this part, a brief insertion of a very colourful harmonic tainted glass is added.
5) L'univers en expansion prolongs certain musical ideas of harmonic nesting and of timbre mutation, on which ribbon shapes are superimposed (like rainbow beams) subtended by repeated notes.

The work ends with the harmonic stained glass of the fourth part, developed in an immense choral, geared down, projected into space.

3A

 

→ Poem Années-Lumière, p. 49 in L'attente... L'absolu, Allain Gaussin, Paris, 2013.

 

Press article

Jacques BONNAURE, La lettre du musicien n° 139, Concerts, Années-Lumière d'Allain Gaussin, novembre 1993

"Créée par l'Orchestre de Paris dirigé par Michel Tabachnik, Années-Lumière appartient, un peu dans la lignée de certaines œuvres de Messiaen, à ce courant métaphorique de la musique contemporaine, où l'œuvre, sans être descriptive, se laisse féconder par de larges visions. Ainsi les titres mêmes des cinq parties peuvent-ils, outre leur pouvoir poétique, engendrer des structures musicales originales. L'œuvre est conçue pour un orchestre très ample,...  Années-Lumière est une pièce forte et évocatrice, sans concession, mais d'une architecture agréablement lisible. Les cinq parties qui la composent, suffisamment contrastées, mais aussi agencées avec une parfaite logique, soutiennent l'intérêt. La partie médiane (Cristal de Galaxie), centre de gravitation poétique de l'œuvre, est constituée d'un beau contrepoint instrumental à trois voix, qui témoigne de la préoccupation mélodique du compositeur... "

 

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